UMKE Nedir?

9 Ekim 2015 Cuma

UMKE Nedir?





      Çağlar boyunca toplumların en önemli problemlerinden birisini tabi afetler oluşturmuş,insan aklı ve zekası da bu afetlere karşı tedbirler geliştirilmiştir. Günümüzde toprak kaymaları ,yaygınlaştırılan bitki örtüsü ve inşa edilen setlerle;sel felaketleri,barajlar ve kanallarla;yangınlar,önleyici tedbirlerin yanında söndürme donanımı ve ekipleriyle engellemeye çalışılmakta;depremlere karşı ise özel yapılaşma yöntemleri denenmekte ve uygulanmaktadır. Ülkemizin coğrafik ve jelojik yapısına bakıldığında afetlere maruz kalma potansiyeli oldukça yüksektir.
      Son yüzyılda yaşanan afetler 50 milyon insanımızı etkilemiş 100.000'nin üzerinde can kaybı oluşmuş,250.000 kişi sakatlanmış,bir milyon bina çökmüş, 5 milyon insan evsiz kalmıştır.
Nüfusumuzun%95’i,
Barajlarımızın %92’si,
Sanayimizin %92’si,
Topraklarımızın %91’i deprem kuşağında bulunmaktadır.
    Gerçekler böyle iken sorulması gereken neden geç kalındığı olmalıdır.Afetlerden en az zarar görmenin temel koşulu ne kadar hazır olduğunuzdur.Hazırlık aşamalarından biriside müdahale ekiplerinin hazır halde tutulması olacaktır .
       Bu amaçla Sağlık Bakanlığı, Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Acil ve Afetlerde Sağlık Hizmetleri Daire Başkanlığı tarafından yürütülen, Afetlerde Sağlık Organizasyonu Projesi kapsamında 2004 yılında ULUSAL MEDİKAL KURTARMA EKİBİ (UMKE) kurulmuş ve faaliyetlerine başlamıştır. Kurulan ve yaygınlaştırılarak devam eden Ulusal Medikal Kurtarma Ekipleri (UMKE) afet bölgesinde görev yapabilecek özellikte, yeterli tıbbi donanıma ve müdahale becerisine sahip sağlık personelinden oluşmaktadır.Amaç afete maruz kalmış kişilere doğru ve çabuk müdahale etmek,ölü ve yaralı sayısını kabul edilebilir rakamlara indirgemektir. Depremlerdeki ölümlerin % 80’inin ilk saatler içinde olduğu düşünüldüğünde doğru ekip,doğru müdahale önem kazanmakta olup bu işi eğitim almış, donanımlı UMKE timleri gerçekleştirecektir. Bugün 81 ilde UMKE örgütlenmesi yapılmış olup timler oluşturulmuş 2013 yılı itibari ile 6000 UMKE gönüllüsü bulunmaktadır.Her yıl seçilen bir ilimizde yıllık UMKE tatbikatları düzenlenerek oluşum sürekli canlı tutulmaya çalışılmaktadır.    
       İlimizde UMKE 2004 yılında kuruldu.UMKE ilk olarak 11 ilde bölge ili olarak kuruldu ilimide bu 11 ilden biri olarak kuruldu .İlimiz koordinasyonuna bağlı Düzce , Bolu , Zonguldak , Karabük ve Bartın illeride ilimizin koordinasyonuna bağlandı.İlimizde yapılan ilk UMKE eğitiminden sonra koordinasyonuna bağlı illerde Sakarya UMKE tarafından bu illerde temel UMKE eğitimleri yapılmıştır. Sakarya UMKE ilk olarak 2005 yılında Pakistan Muzafferabad depreminde görev almış,sırasıyla Sudan ve Somali'de kurulan sahra hastanelerindede görev almıştır.Ülkemizde de 2011 yılında meydana gelen Kütahya/Simav ve Van depremlerindede aktif görev almıştır.
   İlimiz bünyesindede Mekecede yaralanarak mahsur kalan bir dağcıyı Sakarya Dağcılar topluluğunla birlikte arama kurtarma faliyetinde bulunmuş en son olarakta Sakarya/Kocaali küplük köyünde kardan mahsur kalan bir hastayı kurtarma operasyonunda görev almıştır.

Afet biriminin görevleri

(a)    Planlama ve denetim ile ilgili görevleri
1.    İl sağlık acil yardım planlarının hazırlanması, güncellenmesi ile denetim ve değerlendirmesini yaparak ilgili birimlere ve Genel Müdürlüğe iletmek ve kurumlar arası koordinasyonu sağlamak,
2.    İl afet planlarında görev alan sağlık personelinin, hizmete yönelik eğitim ve tatbikatlarının planlanmasını ve yapılmasını sağlamak,
3.    İlin afet risklerini belirlemek ve risk azaltma çalışmalarını planlamak,
4.    Sağlık kriz yönetim masasının kurulması ve sekretarya faaliyetlerinin gerektiğinde 24 saat esasına göre yürütülmesini planlamak ve denetlemek,
5.    Özel ve resmi tüm sağlık kurumlarının afet planlarının standardını belirlemek, yazılımını kontrol etmek, tatbikat ve lojistik hazırlıkları ile ilgili afetlere hazırlık durumunun koordine edilmesini sağlamak, denetlemek ve değerlendirmek,
6.    Hastane afet planlarının standartlara göre yapılıp yapılmadığını denetlemek, hastane afet planında yer alan hastane afet tatbikatının uygulanıp uygulanmadığını denetlemek, hastanelerin afetler ve olağandışı olaylara hazırlıklı olma durumlarına karşı yaptıkları çalışmaları kontrol etmek, eksiklerini raporlamak ve raporları müdürlük bünyesindeki yataklı tedavi şube müdürlüğüne göndererek, bu şube ile birlikte koordinasyon içerisinde raporların uygulanmasını sağlamak.
7.    Afetlerle ilgili, sağlık kurum ve kuruluşları ile müdürlük bünyesindeki şube ve birimler arasındaki işbirliğini sağlamak,
8.    İllerde sağlık personelinin KBRN ataklarında korunma, sağlık müdahalesi ve eğitimi planlamasını yapmak.
 (b) Lojistik ve ulaştırma ile ilgili görevleri
1.    Afetlerde görev alan sağlık ekipleri için gerekli olan araç-gereç ve malzemeleri içeren afet deposunun planlaması ve teminini sağlamak,
2.    Müdürlük ve diğer sağlık kuruluşlarınca afet ve olağandışı durumlarda kullanılacak tüm lojistik malzemeleri tespit etmek, ihtiyaç duyulacak malzemelerin teminini sağlamak ve denetlemek,
3.    Afet durumlarında sağlık hizmetleri için kaynak envanterinin güncel olarak tutulmasını sağlamak, izlemek ve değerlendirmek,
4.    Bakanlıkça gönderilen acil müdahale ünitelerinin gerektiğinde afete en yakın noktada kurulması ve işler hâle getirilmesi için gerekli çalışmaları yapmak, bakımını yapmak, en az altı ayda bir sistemin çalışırlığını kontrol etmek,
5.    Acil müdahale ünitelerinin kullanılmasını gerektiren olağandışı bir durumda ünitenin kurulup kullanılması için gerekli insan gücünü temin etmek için planlama ve denetim bölümü ile işbirliği yaparak sistemi kullanıma hazır halde tutmak,
6.    Afet durumlarında kullanılacak ilaç ve tıbbi malzemenin afetlerde ulaşılabilir durumda olması için gerekli depolama ve diğer çalışmaları yapmak,
7.    Yurtiçi ve yurtdışı afetlerde; UMKE’nin, mobil ve sahra sağlık ünitelerinin afet bölgesine en kısa sürede ulaşmasını sağlayacak gerekli araç ve malzemenin teminini sağlamak,
8.    UMKE timlerinin ihtiyaç duyacağı lojistik malzemeleri temin etmek, depolamak ve gerektiği zamanlarda kullanmaları için UMKE tim sorumlularına teslim etmek, (EK-3)
9.    Afet birimine ait araçların bakımını, tamir ve diğer işlerini yapmak.
(c) Haberleşme ve bilgi işlem ile ilgili görevleri
1.    Afet ve olağandışı durumlarda sağlık kurumları ve diğer afete müdahil kurumlar arasındaki haberleşmeyi sağlayacak her türlü sistemin temin edilmesini, bakımını ve denetlemesini sağlamak,
2.    İlde sağlık kurumlarının kullandığı telli/telsiz iletişim araçlarının envanterini tutmak, diğer kurumlar ile uygunluğunu kontrol etmek,
3.    Afet ve olağandışı durumlarda haberleşmenin kesilmesi durumuna karşı, uygun sistemleri temin etmek ve çalışır vaziyette tutmak,
4.    UMKE timlerinin gerekli haberleşme araçlarını temin etmek, haberleşme ile ilgili ihtiyaç duydukları eğitimleri almalarını sağlamak,
5.    Afet ve olağandışı durumlarla ilgili istatistikleri tutmak, kayıtları toplamak ve saklamak,
6.    Afet ve olağandışı durumlarda kullanılacak telsiz kodlarını belirlemek, çalışırlığını kontrol etmek ve güncellemek, (EK-4)
7.    Acil ve afet durumlarında kullanılmak üzere Bakanlık tarafından tahsis edilecek olan frekansların ortak kanala yüklenmesini ve söz konusu telsiz sistemlerinin kullanıma hazır hale getirilmesini sağlamak,
8.    İl’deki sağlık kuruluşlarının envanterinde bulunan ve kullanılmayan, ihtiyaç fazlası durumda olan telsiz ve diğer haberleşme sistemlerinin kontrolünü yapmak,
(d) Operasyon yönetimi ile ilgili görevleri
1.     İlde afet ve olağandışı durumlarda görev yapacak UMKE timlerinin oluşturulmasını sağlamak, eğitim ve tatbikat ihtiyaçlarını belirleyerek eğitim ve tatbikatlarını yaptırmak,
2.     Acil, afet ve olağandışı durumlarda UMKE ekiplerinin ve diğer sağlık ekiplerin sevk ve idaresini sağlamak, koordine etmek,
3.     Medikal ekipte yer alan personelin katılımı ve görevlendirilmesi ile ilgili yazışma ve diğer prosedürlerin takip edilmesini sağlamak,
4.     Afet ve olağandışı durumlarda il SAKOM’un açılmasını sağlamak, sağlık müdahalesinin yönetilmesi için Bakanlık ve diğer kurum ve kuruluşlarla gerekli koordinasyonu sağlamak.
5.     İlde meydana gelecek acil ve olağandışı durumla ilgili bilgilerin Bakanlık SAKOM’a gönderilmesini sağlamak,
6.     Sahada sağlık müdahalesi yapan tüm sağlık ekiplerinin ihtiyaçlarını belirlemek, bu ihtiyaçların teminini sağlamak üzere gerekli çalışmaları yapmak,
7.     Afet ve olağandışı durumlarda, müdürlük şubeleri ve birimlerinin yapacağı faaliyetleri (bulaşıcı hastalıklar, çevre sağlığı hizmetleri, yataklı tedavi hizmetleri vb) koordine etmek.

                              UMKE ’nin görevleri
a) Afet veya olağandışı durumlarda aldıkları özel eğitim ve donanımla, kazazedelere olay yerinde, en kısa sürede imkân ve kabiliyetlerini kullanarak uygun yöntemlerle medikal müdahale etmek ve kurtarmak,
b)Kurtarılan kazazedeleri, en kısa sürede ileri acil tedavi ünitelerine naklini sağlamak üzere ambulanslara, uygun nakil araçlarına ve görevlilerine teslim etmek,
c)  Afetler ve olağan dışı durumlarda diğer sağlık ekiplerinin sunduğu tıbbi yardımların yeterli olmadığı durumlarda ve alanlarda, ekibin kendi donanım, personel ve eğitim imkanları dâhilinde ihtiyaç duyulan sağlık hizmetlerine destek vermek,
ç) Olay yerinde sağlık hizmetlerinin yönetimini yapmak, triaj, tıbbi müdahale, nakil hazırlıkları, haberleşme ve kayıt yapmak,
d)Afet birimi ve diğer yerler ile gerekli iletişimi ve bilgi akışını sağlamak,
e)Faaliyetleri kapsamında ilgili kurum, kuruluş ve kişilerle işbirliği yapmak,
f) Gerekli hâllerde, yurtdışında meydana gelen afet ve olağan dışı durumlarda sağlık hizmetlerinde görev almak.
(2)    Medikal Müdahaleler;
UMKE personeli belirtilen görev tanımları dâhilinde müdahalede bulunurlar.
(3)  UMKE’nin afet ve olağandışı durumlara müdahalede prosedürleri
a)    Afet ve olağandışı durum bilgisi alındıktan sonra, bilginin doğruluğu teyit edilir, bilgi gerekli yerlere aktarılır, müdahale planlaması yapılarak birim sorumlusunun koordinasyonu ile olay yerine intikal edilir.
b)   Afet ve olağandışı durum bölgesindeki şartlara göre kumanyası ve lojistiği müdürlükçe temin edilir ve sevk edilir.
c)    Olay yerinde yapacağı işlemler, sorunlar, ihtiyaçlar tim liderinin vasıtasıyla UMKE operasyon sorumlusu’na iletilir. UMKE operasyon sorumlusu, olay yeri sağlık yöneticisi ile doğrudan iletişim kurar.
ç) Afet veya olağandışı durumun meydana geldiği yerde; triaj, medikal müdahale, nakil hazırlıkları, haberleşme, kayıt vb faaliyetleri yürütür.
d)   İlgili yerlere, alan ve alanda yürütülen faaliyetler hakkında (olay yerindeki mevcut durum ve faaliyet sonunda ) raporlama yapar.
Malzemenin lojistik kontrol ve bakımını yapar, bir sonraki operasyon için malzeme ve ekipmanları düzenli olarak depolar ve hazır hâlde tutar.

0 yorum :

Yorum Gönder